Monday, January 9, 2012

Rancangan Tahunan PJK Tingkatan 5 2012

RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN TINGKATAN 5 2012

*MINGGU
*PELAJARAN *TUNJANG PEMBELAJARAN *UNIT PEMBELAJARAN
*SPESIFIKASI *OBJEKTIF ( A=Aras objektif)
*HASIL PEMBELAJARAN *KAEDAH/ AKTIVITI
*KBKK
*NILAI *RUJUKAN TEKS
Minggu 1& 2

Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan





Pengenalan:
• Peraturan
• Etika

semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
Murid dapat:
1. Mematuhi peraturan dan etika semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
2. Menyediakan peralatan dan cukup dan bersesuaian etika semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
3. Membentuk budaya pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan yang baik.
Kaedah/Aktiviti:
1. Penerangan
2. Perbincangan
3. Mencatat peraturan dan etika dalam buku tulis
KBKK:
Mematuhi peraturan dan etika
Nilai:
1. Hormat menghormati
2. Bekerjasama
3. Mematuhi peraturan

Minggu 3

P. Kesihatan
TP1 : Kesihatan diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf : (a) Pemeriksaan fizikal dan klinikal
(i) Ujian tekanan darah
(ii) Ujian air kencing
Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan jenis-jenis pemeriksaan fizikal dan klinikal
A1(ii) : Menyatakan alat-alat kecergasan dan makanan kesihatan yang boleh meningkatkan kesihatan diri
A2(I) : Menjelaskan kebaikan pemeriksaan fizikal dan klinikal
A2(ii) : Mengenalpasti lima kriteria dari segi pemilihan alat kecergasan atau makanan yang dapat menjamin kesihatan.
A3 : Menjelaskan kemajuan teknologi dari segi alat kecergasan dan makanan yang dapat meningkat atau menjamin kesihatan serta kecergasannya.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel dari media masa, internet, brosur dam pamplet
3. Latihan bertulis
KBKK:
Kaitan pemeriksaan fizikal dan klinikal dengan kesihatan diri.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Tanggungjawab terhadap diri sendiri
3. Bekerjasama
Minggu 4 Cuti Tahun Baru Cina

Minggu 5 & 6

P. Jasmani

TP1 : Kecergasan
UP : Daya tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf : (a) Pengertian DTK
(b) Aktiviti latihan “long-slow distance run” (LSD)
(c) DTK dalam latih tubi permainan

Murid dapat:
A1(I) : Melakukan satu aktiviti “long-slow distance run” (LSD)
A1(ii): Menyatakan dengan tepat definisi Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
A3 : Menerangkan aspek aerobik yang terlibat dalam satu aktiviti daya tahan kardiovaskular

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. LSD
KBKK:
Kepentingan DTK dalam mempengaruhi kecergasan diri
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Menghargai kecergasan dan kesihatan diri


Minggu 7 &8

P. Jasmani

TP1 : Kecergasan
UP : Daya tahan Kardiovaskular (DTK)
(b) Spf : Aktiviti latihan “long-slow distance run” (LSD)
(c) DTK dalam latih tubi permainan


Murid dapat:
A1(I) : Melakukan satu aktiviti “long-slow distance run” (LSD)
A1(ii): Menggelecek secara zig-zag sejauh 20 meter dalam permainan bola keranjang
A3 : Menerangkan aspek aerobik yang terlibat dalam satu aktiviti daya tahan kardiovaskular

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. LSD
KBKK:
Kepentingan DTK dalam mempengaruhi kecergasan diri
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Menghargai kecergasan dan kesihatan diri

Minggu 9 & 10 & 11 Peperiksaan
Cuti pertengahan penggal 1
Minggu 12 & 13

P. Jasmani

TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Otot Isotonik
Spf : (a) Aktiviti
(i) Half squat
(ii) Bicep curl
(iii) Tricep extension
(a) Kesan latihan
(b) Kaedah latihan
(c) Langkah keselamatan
Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi isotonik
A1(ii) : Melakukan satu aktiviti isotonik
A1(iii) : Membezakan antara istilah isometrik dan isotonik.
A1(iv): Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti bench press
A2(I) : Melakukan aktiviti bicep curl sebanyak lima kali
A2(ii) : Melakukan aktiviti half squat sebanyak lima kali
A2(iii): Menyenaraikan nama tiga otot yang terlibat dalam aktiviti half squat
A3 : Menjelaskan pergerakan otot bicep dan tricep semasa melakukan aktiviti bench press
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. Aktiviti Daya Tahan Otot Isotonik
KBKK:
Kepentingan DTO Isotonik dalam mempengaruhi kecergasan diri
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Menghargai kecergasan dan kesihatan diri


Minggu 14 & 15

P. Jasmani

TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf : (iii) Ujian E.C.G
(iv) Ujian Kanser Payu Dara


Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan jenis-jenis pemeriksaan fizikal dan klinikal
A1(ii) : Menyatakan alat-alat kecergasan dan makanan kesihatan yang boleh meningkatkan kesihatan diri
A2(I) : Menjelaskan kebaikan pemeriksaan fizikal dan klinikal
A2(ii) : Mengenalpasti lima kriteria dari segi pemilihan alat kecergasan atau makanan yang dapat menjamin kesihatan.
A3 : Menjelaskan kemajuan teknologi dari segi alat kecergasan dan makanan yang dapat meningkat atau menjamin kesihatan serta kecergasannya.
Kaedah/Aktiviti:
1. Mengumpul bahan/ artikel dari media masa, internet, brosur dam pamplet
2. Perbincangan
3. Pembentangan kumpulan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Kaitan pemeriksaan fizikal dan klinikal dengan kesihatan diri.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Tanggungjawab terhadap diri sendiri
3. Bekerjasama


Minggu 16 & 17

P. Kesihatan
TP1 : Kecergasan
UP : Kekuatan Otot
Spf : 1. Definisi
2. Aktiviti (dengan
beban)):
(a) Bicep curl
(b) Bench press
(c) Half squat
(d) Tricep extension



Murid dapat:
A1(iv): Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti bench press
A2(I) : Melakukan aktiviti bicep curl sebanyak lima kali
A2(ii) : Melakukan aktiviti half squat sebanyak lima kali
A2(iii) : Menyenaraikan nama tiga otot yang terlibat dalam aktiviti half squat
A3(I) : Merancang dan melaksanakan satu set aktiviti isotonik menggunkan peralatan bebanan
A3(ii) :Menjelaskan pergerakan otot bicep dan tricep semasa melakukan aktiviti bench press
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. Aktiviti kekuatan otot dengan beban
KBKK:
Kaitan Kekuatan Otot terhadap kecergasan dan kehidupan seharian
Nilai:
1. Bersyukur
2. Tanggungjawab terhadap diri sendiri
3. Bekerjasama

Minggu 18 & 19
P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Komposisi badan
Spf :
(a) Teknik Ujian Calipers
(b) Mengira Indeks Jisim Badan (BMI) dan status pemakanan
(c) Mengira nisbah pinggang-pinggul (P:P)
(d) Mengenal pasti risiko beberapa penyakit berkaitan BMI
Murid dapat:
A1(I) : Mengetahui konsep dan teknik ujian calipers
A1(ii) : Mengira BMI sendiri dan rakan-rakan
A1(iii) : Mengira nisbah P:P
A2(I) : Mengenalpasti keadaan badan berdasarkan BMI yang diperolehi
A3 : Mengenal pasti risiko beberapa penyakit berkaitan dengan BMI
Kaedah/Aktiviti:
1. Mengambil ukuran badan
2. Mengira Indeks Jisim Basan (BMI)
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Kaitan BMI dengan status kesihatan dan kecergasan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Tanggungjawab terhadap diri sendiri
3. Bekerjasama
Minggu 20,21,22&23 Peperiksaan pertengahan Tahun dan Cuti pertengahan Tahun
Minggu 24 & 25

P.Jasmani



TP2 : Kemahiran
UP : Olahraga
(a) Balapan
Spf : Lari berhalangan
• Teknik larian
• Teknik lompat pagar
• Teknik lompat air
• Peraturan dan undang-undang

Murid dapat:
A1(I) : Menerangkan teknik-teknik yang terdapat dalam lari berhalangan.
A1(ii): Mengetahui undang-undang dan peraturan lari berhalangan

Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan aktiviti dengan baik dan selamat
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan
Minggu 26

P. Kesihatan
TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Perasaan
Spf :
(a) Memahami perasaan
(i) Perubahan
(ii) Kesan

(b) Seksualiti
(i) Akibat seks sebelum kahwin


Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan perubahan fizikal yang berlaku di peringkat akhir remaja
A1(ii) : Menyatakan perubahan perasaan dari segi fisiologi, psikologi dan alam persekitaran serta sosial budaya
A1(iii) : Menyatakan faktor-faktor luaran yang mempengaruhi perasaan remaja.
A3(I) : Membuat keputusan untuk masa hadapan berdasarkan pemikiran dan pentaakulan peranan yang sedia ada.


Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menangani perubahan diri dengan bijak
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bertanggungjawab terhadap diri sendiri
3. Bersikap rasional
Minggu 27
Olahraga
Minggu 28

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Olahraga: Padang
Spf : Lompat Tinggi
• Gaya Pelana
• Gaya Fosbury Flop

• Fasa lompataan:
(i) Lari landas
(ii) Lonjakan
(iii) Layangan
(iv) Pendaratan

• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan
Murid dapat:
A1 : Menunjukkan sekurang-kurangnya satu gaya dalam lompat tinggi
A1(ii): Mengetahui undang-undang dan peraturan lompat tinggi
A1(iii): Mengetahui aspek keselamatan dalam aktiviti lompat tinggi
A2 : Mengenal pasti latihan khusus untuk kemahiran lompat tinggi.
A3 : Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan dan permainan.

Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan aktiviti dengan baik dan selamat
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan


Minggu 29

P. Jasmani
TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kekeluargaan
Spf : (a) Isu kekeluargaan
(b) Psiko-sosial
(c) Perkahwinan
(d) Keibubapaan
(e) Institusi kekeluargaan


Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan faktor penting yang perlu dipertimbangkan dalam menghadapi perkahwinan
A1(ii) : Menyenaraikan perubahan peranan dan tanggungjawab individu selepas berkahwin.
A1(iii): Menyenaraikan punca yang boleh menggugat kententeraman keluarga.
A2(I) : Membincangkan implikasi perselisihan faham, poligami dan perceraian.
A2(ii): Membincangkan dan menjelaskan tindakan yang boleh diambil untuk mengatasi isu-isu perkahwinan.
A3(I) : Membuat keputusan untuk masa hadapan berdasarkan pemikiran dan pentaakulan peranan yang sedia ada.
A3(ii): Menganalisis punca dan implikasi keganasan rumahtangga
Kaedah/Aktiviti
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Pembentangan/
Lakonan berkumpulan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Memahami dan menjalankan tanggungjawab sebagai ahli keluarga yang baik dan bertanggungjawab.
Nilai:
1. Toleransi
2. Bekerjasama
3. Hormat-menghormati


Minggu 30

P. Kesihatan
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Bola Keranjang
Spf :
(i) Menggelecek
(ii) Menghadang
(iii) Menjaring
(iii) Peraturan dan Undang-undang
(iv) Keselamatan
Murid dapat:
A1(I) : Melakukan sekurang-kurangnya tiga kemahiran asas dalam permainan bola keranjang dengan selamat dan betul
A1(ii) : Menerangkan sekurang-kurangnya lima undang-undang dalam permainan bola keranjang
A2(I) : Membincangkan jenis-jenis latihan bagi meningkatkan kemahiran asas dalam permainan bola keranjang
A2(ii) : Mengenal pasti kelemahan diri dalam permainan bola keranjang
A3(I) Merancang aktiviti latih tubi untuk kemahiran asas dalam kumpulan bagi permainan bola keranjang
A3(ii) Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa permainan bola keranjang
A3(iii) Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan biasa semasa menjaring dalam permainan bola keranjang
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan aktiviti dengan baik dan selamat
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan
Minggu 31

P. Jasmani

TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Kriket
Spf :
(i) Baling (bowl)
(ii ) Menangkap
(iii) Larian
(iv) Memukul
(v) Penjagaan Wiket
(vi) Peraturan dan Undang-undang
(vii) Keselamatan

ATAU

TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(c) Ragbi
Spf :
(i) Menghantar dan menerima
(ii) Menendang
• Tendang setempat
• Tendang lantun
• Tendang lambung
• Tendang “grubber”
• Punt
(iii) Menangkap
(iv) Line out
(v) Menjatuhkan lawan (tackling)
(vi) Skrom
(vii) Peraturan dan undang-undang
(viii) Keselamatan


Murid dapat:
A1(I) : Melakukan sekurang-kurangnya tiga kemahiran asas dalam permainan kriket dan ragbi dengan selamat dan betul
A1(ii) : Menerangkan sekurang-kurangnya lima undang-undang dalam permainan kriket dan ragbi
A2(I) : Membincangkan jenis-jenis latihan bagi meningkatkan kemahiran asas dalam permainan kriket dan ragbi
A2(ii) : Mengenal pasti kelemahan diri dalam permainan permainan kriket dan ragbi
A3(I) Merancang aktiviti latih tubi untuk kemahiran asas dalam kumpulan bagi permainan kriket dan ragbi
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan aktiviti dengan baik dan selamat
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan
Minggu 32

P. Jasmani
TP2: Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
Spf :
(a) Gimnastik artistik
(i) Hayunan
• Imbangan atas abdomen dan berjongkang-jongket
• Sokongan lengan dan hayun ke depan dan belakang
(ii) Rangkaian
• Rangkaian dua kemahiran dari mana-mana pola kemahiran
• Rangkaian empat kemahiran dari mana-mana pola kemahiran
• Rangkaian empat kemahiran menggunakan satu jenis alat penggunaan sendiri
- lantai
- bangku panjang
- lombol
- atas palang

ATAU
TP2: Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
Spf :
(b) Gimnastik irama
(i) Lompatan
• Lompat langkah
• Lompat layang
• Lompat rusa
• Kombinasi dua jenis lompatan pilihan (pilihan sendiri)
(ii) Rangkaian
• Rangkaian tiga jenis pergerakan dengan satu alatan
- Berseorangan
- Berpasukan
(iii) Ketangkasan
• Guling bahu
• Guling belakang
• Kombinasi dua jenis gulingan (pilihan sendiri)
(iv) Rangkaian
• Rangkaian tiga jenis pergerakan dengan satu alatan
- berseorangan
- berpasukan
Murid dapat:
A1 : Menunjukkan satu pergerakan dari mana-mana pola gimnastik artistik atau gimnastik irama
A2 : Membincangkan rangkaian gerakan menggunakan alat penggunaan sendiri untuk lantai, bangku panjang dan lombol.
A3(I): Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan empat kemahiran dari mana-mana pola hayunan dalam gimnastik artistik.

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Praktikal
3. Kuiz
4. Latihan bertulis

KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan
3. Bekerjasama
• sendiri)
(v) Rangkaian
• Rangkaian tiga jenis pergerakan dengan satu alatan
- Berseorangan
- Berpasukan
(vi) Ketangkasan
• Guling bahu
• Guling belakang
• Kombinasi dua jenis gulingan (pilihan sendiri)
(vii) Rangkaian
• Rangkaian tiga jenis pergerakan dengan satu alatan
- berseorangan
- berpasukan
Minggu 33

P. Kesihatan
TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf : (a) Zat makanan tambahan
(i) Vitamin
(ii) Mineral
Murid dapat:
A1 : Menyatakan sumber-sumber vitamin dan mineral dalam makanan
A2 : Menerangkan fungsi vitamin dan mineral
A3 : Membincangkan kesan pengambilan zat makanan tambahan yang berlebihan.

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul dan menampal artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Kaitan pengambilan zat makanan tambajan terhadap kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Tanggungjawab terhadap diri sendiri

Minggu 34 Cuti Hari raya

Minggu 35
TP2: Kemahiran
UP : 4. Pendidikan Pergerakan
Spf : (a) Pergerakan kreatif
(i) Formasi dalam kumpulan
• Formasi sebentuk
• Formasi tidak sebentuk
(ii) Kualiti-kualiti ekspresif dalam pergerakan
* Gubahan pergerakan untuk koreografi

Murid dapat:
A1 : Melakukan satu formasi sebentuk dalam pergerakan kreatif
A3 : Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa melakukan latihan/aktiviti


Kaedah/Aktiviti
1. Teori
2. Pembentangan kumpulan
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Menghargai anugerah Tuhan
2. Bekerjasama
Minggu 36 & 37 Percubaan
SPM







Minggu 38

P.Jasmani



TP2 : Kemahiran
UP : Rekreasi
Spf : (a) Absailing
(i) Peralatan asas
(ii) Jenis absailing
(iii) Teknik absailing
(iv) Langkah keselamatan
Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua jenis peralatan asas dalam aktiviti absailing
A1(ii) : Menyatakan tiga langkah keselamatan dalam aktiviti absailing
A2 ; Menerangkan teknik yang sesuai untuk absailing mengikut bentuk muka bumi.
A3 : Merancang program absailing untuk aktiviti rekreasi.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Perbincangan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan aktiviti dengan baik dan selamat
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan
Minggu 39
P. Jasmani
TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Penyalahgunaan bahan
Spf : (a) Pengambilan dadah
(i) Akta dan Undang-undang Dadah di Malaysia

Murid dapat:
A1 : Menyatakan Akta dan Undang-undang Dadah di Malaysia
A2 : Menerangkan kesalahan dan hukuman di bawah Akta dan Undang-undang Dadah di malaysia
A3 : Menganalisis kesan dan penguatkuasaan Akta dan Undang-undang Dadah di Malaysia
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul bahan berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional untuk kebaikan diri
1. Rasional
2. Bersyukur
3. Bertanggungjawab

Minggu 40

P. Kesihatan


TP3 : Kesukanan
UP : Keselamatan
Spf : Liabiliti
(i) Konsep
(ii) Peraturan berkaitan
(iii) Undang-undang yang berkaitan dengan liabiliti
Murid dapat:
A1 : Menyatakan lima liabiliti dalam sukan dan Pendidikan Jasmani.
A2 : Menjelaskan tiga kesan mengabaikan liabiliti dalam sukan dan Pendidikan Jasmani.
A3 : Menganjurkan ceramah tentang liabiliti dan peranan ibu bapa dalam sukan dan Pendidikan Jasmani.

Kaedah/Aktiviti:
1. Sumbang saran
2. Perbincangan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan keselamatan diri
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan


Minggu 41

P. Jasmani
TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Keselamatan
Spf : (a) Kepenggunaan
(i) Barangan dan alatan
Murid dapat:
A1 : Mengenal pasti barangan dan alatan kesihatan mengikut keperluan diri
A2 : Menjelaskan kriteria pemilihan alay kecergasan atau makanan yang dapat menjaga kesihatan
A3 : Membahaskan peranan agensi-agensi bukan kerajaan dalam usaha melindungi kepentingan pengguna.

Kaedah/Aktiviti:
1. Mengumpul dan menampal artikel berkaitan
2. Perbincangan
3. Sumbang saran
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kebersihan dan keselamatan diri dan persekitaran
Nilai:
1. Berfikiran rasional
2. Bersyukur
3. Bertanggungjawab


Minggu 42

P. Kesihatan


TP3 : Kesukanan
UP : Isu-isu dalam sukan
Spf : (a) Gangguan seksual
(i) Punca
(ii) (ii) Kesan

(b) Isu-isu lain
(i) Punca
(ii) Kesan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan bentuk gangguan seksual dalam sukan.
A2 : Mengenalpasti bentuk gangguan seksual dalam sukan.
A3 : Mencadangkan langkah-langkah pencegahan terhadap gangguan seksual.

Kaedah/Aktiviti:
1. Sumbang saran
2. Perbincangan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Memelihara kehormatan diri
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Kerajinan

Minggu 43

P.Jasmani
TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Pertolongan Cemas
Spf : (a) Bantu mula
(i) Patah
(ii) Keracunan
(iii) Lemas
Murid dapat:
A1 : Menyatakan prinsip dan prosedur bantu mula bagi patah, keracunan dan lemas.
A2 : Menerangkan prinsip dan prosedur bantu mula bagi patah, keracunan dan lemas.
A3 : Menganalisis jenis bantu mula yang diperlukan bagi patah, keracunan dan lemas.

Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Kaitan pertolongan cemas dengan keselamatan diri
Nilai:
1. Bekerjasama
2. Rasional
3. Sayang kepada nyawa

Minggu 44 & 45

Peperiksaan Akhir Tahun

Rancangan Tahunan PJK Tingkatan 4 2012

RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN TINGKATAN 4 2012

*MINGGU
*PELAJARAN *TUNJANG PEMBELAJARAN *UNIT PEMBELAJARAN
*SPESIFIKASI *OBJEKTIF ( A=Aras objektif)
*HASIL PEMBELAJARAN *KAEDAH/ AKTIVITI
*KBKK
*NILAI *RUJUKAN TEKS
Minggu 1& 2

Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan




Pengenalan

• Etika
• Peraturan

semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
Murid dapat:
1. Mematuhi etika dan peraturan semasa pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
2. Menunjukkan sikap yang baik dan bersesuaian dengan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mematuhi peraturan yang ditetapkan
Nilai:
1. Hormat menghormati
2. Berfikiran rasional
Minggu 3

P. Kesihatan TP1: Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf :
(a) Kesenggangan
(b) Rehat

(i) Konsep
(ii) Faedah
(iii) Merancang aktiviti Murid dapat:
A1 : Menyatakan konsep kesenggangan dan rehat
A2 : Menyenaraikan faedah kesenggangan dan rehat
A3 : Memilih dan merancang aktiviti kesenggangan dan rehat yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan

Minggu 4 Cuti Tahun Baru Cina

Minggu 5 & 6

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :
(1) Definisi Daya Tahan Kardiovaskular
(2) Aktiviti:
• Merentas Desa Murid dapat:
A1 : Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa latihan litar atau merentas desa
A2(I) : Menulis dua kriteria pemilihan laluan merentas desa
A2(ii) : Merancang dan mengelola pertandingan merentas desa
A2(iii) Menerangkan dua daripada tugas dalam pengelolaan merentas desa
A3 : Membandingkan persamaan dan perbezaan antara merentas desa dan larian maraton. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Merentas desa
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 7 &8

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(2) Aktiviti:
• Senamrobik
ATAU
• Berjalan deras 2-3km

(3) Kepentingan daya tahan kardiovaskular dalam permainan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan dua kepentingan daya tahan kardiovaskular dalam permainan
A2 : Merancang dan mengendalikan aktiviti senamrobik atau berjalan deras 2-3 km
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Senamrobik ATAU Berjalan deras
2-3 km
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 9 & 10 & 11 Peperiksaan
Cuti pertengahan penggal 1
Minggu 12

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(c) Sistem pengaliran darah Murid dapat:
A1 : Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua organ yang terlibat dalam sistem pengaliran darah
A2(I) : Menyatakan bagaimana sistem pangaliran darah berfungsi
A2(ii) : Menyatakan 2 faedah aktiviti daya tahan kardiovaskular terhadap keefisyenan sistem pengaliran darah Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Yedari sistem penting dalam tubuh badan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 13

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(d) Pengenalan alat-alat kecergasan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan sekurang-kurangnya dua alatan kecergasan
A2 : Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua faedah alatan kecergasan kepada daya tahan kardiovaskular Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul dan menapal artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kecergasan dan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Sayang akan nyawa

Minggu 14

P. Kesihatan TP1: Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf :
(c) Istirahat
(d) Tidur

(i) Konsep
(ii) Faedah
(iii) Merancang aktiviti Murid dapat:
A1 : Menyatakan konsep istirahat dan tidur
A2 : Menyenaraikan faedah istirahat dan tidur
A3 : Memilih dan merancang aktiviti istirahat dan tidur yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan


Minggu 15 & 16
P. Jasmani TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Otot Isometrik
Spf :
(a) Definisi Daya Tahan Otot Isometrik
(b) Aktiviti
(i) Tolak dinding
(ii) Bergayut siku bengkok
(iii) Cekak cangkuk
(iv) Lawan runtun cangkuk siku
© Kesan latihan
(d) Kaedah latihan
(e) Langkah-langkah keselamatan Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi daya tahan otot isometrik
A1(ii) : Melakukan satu aktiviti daya tahan otot isometrik
A2 : Mengelolakan penilaian berasaskan aktiviti daya tahan otot isometrik
A3(I) : Menerangkan tahap pencapaian berdasarkan pengumpulan data satu ujian daya tahan otot isometrik
A3(ii) : Menerangkan sekurang-kurangnya dua kesan latihan daya tahan otot isometrik
A3(iii) : Menyatakan dengan tepat kaedah salah satu aktiviti daya tahan otot isometik yang dilakukan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti daya tahan otot isometrik

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Aktiviti daya tahan otot isometrik
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 17 & 18

P.Jasmani


TP1 : Kecergasan
UP : Kekuatan Otot
Spf :
(1) Definisi Kekuatan Otot
(2) Aktiviti:
(i) Memanjat tali
(ii) Half squat (bersama beban)
(iii) Tekan tubi sambil menepuk tangan
(iv) Baring, angkat kaki, lutut bengkok (atas bangku)
Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi Kekuatan Otot
A1(ii) : Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
A1(iii) : Melakukan sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dirancang dengan selamat dan betul
A2 : Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Aktiviti kekuatan otot
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 19

P. Kesihatan TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Perasaan
Spf : (a) Emosi remaja
(i) Perubahan
(ii) Sebab-sebab Murid dapat:
A2 : Membincangkan sebab-sebab perubahan emosi remaja
A3 : Menghuraikan kesan perubahan emosi remaja dalam kehidupan seharian.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional sesuai dengan perubahan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama

Minggu 20

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Hoki
Spf :
(I) Memukul
(II) Menahan
(III) Menolak
(IV) Menggelecek Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan hoki dengan betul dan selamat
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan hoki
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan hoki
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan hoki
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan perm,ainan hoki
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 21,222&23 Peperiksaan pertengahan Tahun dan Cuti pertengahan Tahun
Minggu 24

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Hoki
Spf :
(iii) Menggelecek
(iv) Menguis
(v) Mencedok
(vi) Menjaga gol
(vii) Peraturan dan undang-undang Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan hoki dengan betul dan selamat
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan hoki
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan hoki
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan hoki
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan perm,ainan hoki
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang dalam permainan hoki Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 25

P. Kesihatan TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kekeluargaan
Spf :
(a) Fungsi keluarga
(b) Aspek-aspek kehidupan berkeluarga
(c) Kebajikan anggota keluarga
(d) Institusi kekeluargaan Murid dapat:
A1 : Menyatakan fungsi dan aspek hidup berkeluarga
A2 : Menjelaskan pentingnya menjaga kebajikan anggota keluarga
A3 : Membincangkan peranan setiap ahli keluarga dalam memelihara kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional dan menjalankan peranan yang baik sebagai ahli sebuah keluarga
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama

Minggu 26

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Tenis
(i) Grip
(ii) Pukulan
(iii) Voli
(iv) Servis

ATAU

(c) Sepak takraw
(i) Servis
(ii) Menyerkap/mengawal
(iii) Mengumpan
(iv) Menanduk Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis atau sepak takraw dengan betul dan selamat.
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan tenis atau sepak takraw
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan tenis atau sepak takraw
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan tenis atau sepak takraw
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan permainan tenis atau sepak takraw
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 27 Olahraga
Minggu 28

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Tenis
(v) Smesy
(vi) Lob
(vii) Peraturan dan undang-undang

ATAU

(c) Sepak takraw
(v) Merejam
(vi) Menghadang
(vii) Peraturan dan undang-undang Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis atau sepak takraw dengan betul dan selamat.
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan tenis atau sepak takraw
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan tenis atau sepak takraw
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan tenis atau sepak takraw
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan permainan tenis atau sepak takraw
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang dalam permainan tenis atau sepak takraw Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 29

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(a) Penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan
(i) Diabetes
(ii) Darah Tinggi Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan kesan-kesan tabiat makan yang tidak sihat
A1(ii) : Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat makan.
A2(I) : Menjelaskan kesan bagi setiap penyakit
A3 : Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa

Minggu 30

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Olahraga
(a) Balapan
Spf :
(i) Lari berpagar
• Fasa berlepas
• Fasa lonjakan
• Fasa penerbangan
• Fasa mendarat
• Fasa penamat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lari berpagar
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat kijang
A3(I) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri sendiri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
A3(iii) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang lari berpagar
A3(iv): Menyatakan sekurang-kurangnya dua aspek keselamatan dalam lari berpagar Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 31

P.Jasmani


TP2: Kemahiran
UP : Olahraga (b)Padang
Spf : (I) Lompat kijang
• Fasa lari landas
• Fasa lonjakan
• Fasa melangkah
• Fasa lonjakan kaki bebas
• Fasa penerbangan
• Fasa mendarat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan
Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lompat kijang
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat kijang
A3(I) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri sendiri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
A3(iii) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang lompat kijang
A3(iv): Menyatakan sekurang-kurangnya dua aspek keselamatan dalam lompat kijang
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan
3. Bekerjasama








Minggu 32
P. Jasmani TP2: Kemahiran
UP : Olahraga (b) Padang
Spf : (ii) Lompat jauh
• Fasa lari landas
• Fasa lonjakan
• Fasa layangan
• Fasa mendarat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lompat jauh
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat jauh
A3(I) : Menilai kemahiran yang dikaukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat

Kaedah/Aktiviti
1. Teori
2. Pembentangan kumpulan
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Menghargai anugerah Tuhan
2. Bekerjasama

Minggu 33

P. Kesihatan

TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(a) Penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan
(iii) Penyakit jantung
(iv) Kanser usus atau mulut Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan kesan-kesan tabiat makan yang tidak sihat
A1(ii) : Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat makan.
A2(I) : Menjelaskan kesan bagi setiap penyakit
A3 : Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa

Minggu 34 Cuti Hari Raya
Minggu 35

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
(a) Gimnastik artistik
(i) Hamburan
• Lejang kuda
• Hamburan Arab memerang hujung bangku
• Lombol sisi
• Lombol kangkang
• Lombol lunjur
• Hambur kepala
• Lombol bujur lalu
• Lombol bujur kangkang

(ii) Rangkaian
• Rangkaian dua kemahiran dari mana-mana pola pergerakan yang berlainan
• Rangkaian tiga kemahiran dari mana-mana pola pergerakan yang berlainan

ATAU

TP2 : Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
Spf : (b) Gimnastik irama
(i) Melentik
• Berdiri di atas satu kaki dan melentik ke belakang
• Berdiri di atas satu kaki dan melentik ke sisi
• Kombinadi dua jenis lentikan badan (pilihan sendiri)
(i) Meringkuk dan melunjur
• Alunan badan dari posisi melutut
• Alunan badan dari posisi berdiri
• Kombinasi dua jenis meringkuk dan melunjur badan
(ii) Pusingan badan
• Dua pusingan berterusan di atas lantai
• Pusingan di atas lutut diikuti dengan pusingan di atas punggung
• Kombinasi dua jenis pusingan (pilihan sendiri)
(iii) Rangkaian
• Rangkaian dua jenis pergerakan dengan satu alatan
- Berseorangan
- Berpasukan


Murid dapat:
A1 : Melakukan tiga kemahiran asas dalam gimnastik artistik atau gimnastik irama dengan betul dan selamat
A2(I): Merangkai kemahiran dalam satu rangkaian perlakuan
A2(ii):Mengenal pasti tahap ansur maju sesuatu lakuan
A3(I) : Memilih dan melakukan rangkaian pergerakan dalam satu perlakuan aktiviti.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 36

P. Kesihatan

TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(b) Kekurangan zat makanan mikro
(i) Kekurangan vitamin A
(ii) Kekurangan iodin
(iii) Kekurangan zat besi
(iv) Kekurangan kalsium Murid dapat:
A2 : Menerangkan kesan kekurangan zat makanan mikro
A3(I) : Membincangkan langkah bagaimana murid dapat membantu dalam pencegahan kekurangan zat makanan mikro
A3(ii): Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 37

P.Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Pendidikan Pergerakan
Spf : (a) Pergerakan kreatif
(i) Kesedaran kumpulan
• Memimpin dan menyesuaikan
• Meniru lakuan kumpulan
• Kesatuan kumpulan Murid dapat:
A1 : Melakukan tiga kemahiran asas dalam pendidikan pergerakan dengan betul dan selamat
A2(I): Merangkai kemahiran dalam satu rangkaian perlakuan
A2(ii):Mengenal pasti tahap ansur maju sesuatu lakuan
A3(I) : Memilih dan melakukan rangkaian pergerakan dalam satu perlakuan aktiviti.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 38

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pengurusan konflik dan stres
Spf : (b) Meningkatkan penghargaan kendiri
(i) Cara-cara mengatasi tekanan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan cara mengatasi konflik dan tekanan
A2 : Meneroka lima kelemahan dan kekuatan diri remaja
A3: Membancangkan langkah bagaimana murid dapat mengawal dan mencegah konflik dan stres. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berupaya mengurus konflik dan stres
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 39

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Rekreasi
Spf : (a) Perkhemahan
(i) Pengurusan dan perancangan perkhemahan
(ii) Pembentukan Jawatankuasa
(iii) Kebenaran dan makluman kepada pihak tertentu
(iv) Anggaran perbelanjaan
(v) Peralatan Murid dapat:
A1 : Menyatakan prosedur dalam merancang aktiviti perkhemahan
A2 : Mengenal pasti fungsi dan tugas Jawatankuasa perkhemahan
A3 : Membuat perancangan perkhemahan Pendidikan Jasmani. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Praktikal
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Penyalahgunaan bahan
Spf : (a) Pengambilan dadah
(i) Dasar Dadah Negara
(ii) Agensi pelaksana anti dadah
(iii) Langkah pengawalan dan pencegahan Murid dapat:
A1 : Menyatakan dasar Dadah Negara dan agensi-agensi yang terlibat dengannya
A3 : Membincangkan langkah bagaimana murid dapat membantu dalam pengawalan dan pencegahan. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Pengurusan
SPf : (a) Dasar Sukan Negara
(i) Sukan untuk semua
(ii) Sukan massa
(iii) Sukan untuk kecemerlangan Murid dapat:
A1 : Menjelaskan peranan Dasar Sukan Negara
A2 : Menerangkan konsep sukan untuk kecemerlangan
A3 : Menjelaskan sumbangan dasar sukan sekolah ke arah mencapai Dasar Sukan Negara.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari peranan Dasar Sukan Negara
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu

P. Kesihatan TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Keselamatan
Spf : (a) Akta dan Undang-undang
(i) Akta Wanita dan Gadis Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan peruntukan-peruntukan bagi melindungi wanita dan gadis dalam akta ini.
A1(ii) : Menyatakan kesalahan dan hukuman yang boleh dikenakan di bawah Akta ini.
A2 : Menjelaskan fungsi dan peranan agensi-agensi terlibat dalam Akta Wanita dan Gadis.
A3 : Menganalisia peruntukan dan peraturan di bawah akta ini dan kesannya kepada wanita dan gadis. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesematan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 40

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Kerjaya
SPf : (a) Status
(i) Amatur
(ii) Semi profesional
(iii) Profesional Murid dapat:
A1 : Membincangkan perbezaan status dalam kerjaya sukan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kerjaya dalam bidang sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama


Minggu 41

P. Kesihatan TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Pertolongan Cemas
Spf : Kecederaan
Bantu Mula
(i) Prinsip dan prosedur E.C.C
(ii) Prinsip dan prosedur E.A.R Murid dapat:
A1 : Menyatakan prinsip prosedur E.C.C dan E.A.R dalam pertolongan cemas
A2 : Menerangkan prosedur E.C.C dan E.A.R
A3 : Menganalisis kecederaan yang memerlukan bantu mula E.C.C dan E.A.R Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan dan keselamatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan
Nyawa


Minggu 42

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Isu-isu dalam sukan
SPf : (a) Politik dalam sukan
(i) Definisi
(ii) Peranan dan sumbangan
(iii) Pengaruh politik dalam sukan
(c) Teknologi maklumat dalam sukan
(i) Penggunaan multimedia Murid dapat:
A1 : Menerangkan penggunaan teknologi dalam sukan
A2 : Menyediakan carta penggunaan internet untuk mendapatkan maklumat Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengetahui isu-isu dalam sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 43

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Etika
SPf : (a) Personaliti
(i) Disiplin diri
(ii) Disiplin dalam sukan Murid dapat:
A1 : Mencadangkan personaliti diri yang perlu ada dalam sukan
A2 : Membincangkan kepentingan disiplin diri untuk mencapai disiplin dalam pasukan.
A3 ; Menganalisis ganjaran dalam bidang sukan. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mempraktikakan etika positif dalam sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama