Thursday, May 10, 2012
RPH MINGGU 17-18
Minggu ke 17
23 April 2012 / Isnin
Tingkatan : 4S3 Masa : 0815 - 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
ii Kognitif
- Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam
sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan
Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Tali,bangku dan wisel
Refleksi : Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Tingkatan : 4K4 Masa : 1130 – 1240 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Sistem saraf
-pengenalan kpda sistem saraf
- fungsi sistem saraf
Objektif : Pelajar dapat:
i. Mengklasifikasikan sistem saraf.
ii. Menyenaraikan fungsi sistem saraf.
ABM : Buku teks,
Refleksi : pelajar mengetahui fungsi sistem saraf dalam badan manusia.
24 April 2012 / Selasa
Tingkatan : 5K7 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Melakukan aktiviti bicep curl sebanyak lima kali
ii. Kognitif
- Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti
iii. Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Wisel, dumbell
Refleksi : Pelajar dapat kaitan Kekuatan Otot terhadap kecergasan dan kehidupan seharian .
Tingkatan : 5S4 Masa : 0945 – 1055 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Penilaian kecergasaan
-Fleksibiliti
-Masa reaksi
Objektif : Pelajar dapat:
i. Mengenalpasti ujian yang sesuai bagi komponen kecergasanan.
ii. Mengendalikan ujian kecergasaan.
ABM : papan jankauan melunjur,wisel,skital.
Refleksi : pelajar seronok melakukan ujian kecergasan.
25 April 2012 / Rabu
Tingkatan : 4K2/4K10 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 - 0925 am
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
ii Kognitif
- Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam
sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan
Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Tali,bangku dan wisel
Refleksi : Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Tingkatan : 4k4 Masa : 1055 – 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Sistem saraf
- mekanisme asas pemprosesan saraf
- struktur dan fungsi neuron
Objektif : Pelajar dapat:
i. Mengenalpasti fungsi struktur pada sel neuron.
ii. Menjelaskan proses sinaps antara neuron.
ABM : Buku teks,
Refleksi : pelajar mengetahui peranan neuron dalami sistem saraf .
26 April 2012 / Khamis
Tingkatan : 4MPV Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
ii Kognitif
- Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam
sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan
Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Tali,bangku dan wisel
Refleksi : Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Tingkatan : 5K6 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Melakukan aktiviti bicep curl sebanyak lima kali
ii. Kognitif
- Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti
iii. Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Wisel, dumbell
Refleksi : Pelajar dapat kaitan Kekuatan Otot terhadap kecergasan dan kehidupan seharian .
Tingkatan : 5S4 Masa : 1055 – 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Penilaian kecergasaan
Objektif : Pelajar dapat:
i. Memberi contoh jenis ujian bagi setiap komponen kecergasaan fizikal.
ii. Menjawab soalan latihan yang diberikan .
ABM : Buku teks,
Refleksi : pelajar dapat menjawab 5 daripada 8 soalan latihan yang diberikan dengan betul.
27 April 2012 / Jumaat
Tingkatan : 4K8 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
ii Kognitif
- Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam
sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan
Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Tali,bangku dan wisel
Refleksi : Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Tingkatan : 5S2 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : KECERGASAAN – KEKUATAN OTOT
Objektif : Pelajar dapat .
i. Psikomotor
- Melakukan aktiviti bicep curl sebanyak lima kali
ii. Kognitif
- Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti
iii. Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Wisel, dumbell
Refleksi : Pelajar dapat kaitan Kekuatan Otot terhadap kecergasan dan kehidupan seharian .
Minggu ke 18
30 April 2012 / Isnin
Tingkatan : 4S3 Masa : 0815 - 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : GAYA HIDUP SIHAT-PEMAKANAN
Objektif: Pelajar dapat :
i. Psikomotor
-
ii. Kognitif
- menjelaskan akibat daripada pengambilan makanan yang berlebihan
- menyatakan jenis penyakit akibat daripada pemakanan
iii. Afektif
- menyayangi diri sendiri
ABM : Buku teks .
Refleksi : pelajar mengetahui kepentingan mengambil makanan seimbang untuk menjaga kesihatan .
Tingkatan : 4K4 Masa : 1130 – 1240 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Sistem saraf
- sinaps dan transmisi impuls
- persimpangan neurootot
Objektif : Pelajar dapat:
i. Mendefinisikan sinaps dan persimpangan neurootot
ii. Menjelaskan proses sinaps antara neuron.
iii. Menerangkan proses transmisi impuls
ABM : Buku teks,
Refleksi : ½ pelajar memahami proses transmisi impuls dalam sistem saraf.
1 Mei 2012 / Selasa
Tingkatan : 5K7 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk :
CATATAN: -------------C U T I H A R I P E K E R J A ------------------------------------
2 Mei 2012 / Rabu
Tingkatan : 4K2/4K10 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 - 0925 am
Tajuk : GAYA HIDUP SIHAT-PEMAKANAN
Objektif: Pelajar dapat :
i. Psikomotor
-
ii. Kognitif
- menjelaskan akibat daripada pengambilan makanan yang berlebihan
- menyatakan jenis penyakit akibat daripada pemakanan
iii. Afektif
- menyayangi diri sendiri
ABM : Buku teks .
Refleksi : pelajar mengetahui kepentingan mengambil makanan seimbang untuk menjaga kesihatan .
Tingkatan : 4k4 Masa : 1055 – 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : SISTEM TENAGA
- Penghasilan ATP
Objektif : Pelajar dapat :
i. Menerangkan cara ATP dihasilkan
ii. Menjelaskan penghasilan tenaga daripada penguraian ATP
iii. Menjawab 2 daripada 3 soalan latihan m/s 121 (buku teks) dengan betul
ABM : Buku teks,
Refleksi : 1/2 pelajar faham proses penghasilan ATP
3 Mei 2012 / Khamis
Tingkatan : 4MPV Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : GAYA HIDUP SIHAT-PEMAKANAN
Objektif: Pelajar dapat :
i. Psikomotor
-
ii. Kognitif
- menjelaskan akibat daripada pengambilan makanan yang berlebihan
- menyatakan jenis penyakit akibat daripada pemakanan
iii. Afektif
- menyayangi diri sendiri
ABM : Buku teks .
Refleksi : pelajar mengetahui kepentingan mengambil makanan seimbang untuk menjaga kesihatan .
Tingkatan : 5K6 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : SOFBOL – PITCHING
Objektif: Pelajar dapat :
i. Psikomotor
- melakukan aktiviti PITCHING mengikut fasa perlakuan yang betul
ii. Kognitif
- menentukan jenis lontaran / tangkapan akan digunakan dalam sesuatu pemain sofbol
iii. Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Bola lisut, glove. skitel .
Refleksi : 1/2 pelajar dapat melakukan lontaran / tangkapan dengan semurna .
Tingkatan : 5S4 Masa : 1055 – 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : KESELAMATAN DAN KECEDERAAN SUKAN
-Keselamatan sukan
Objektif : Pelajar dapat :
i. Menyatakan kepentingan pakaian, peralatan dan kemudahan sukan yang sesuai dan selamat
ii. Memberi contoh jenis pakaian, peralatan dan kemudahan sukan yang boleh menjejaskan keselamatan
Menjelaskan tujuan aktiviti memanas / menyejuk badan dalam sukan
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar memahami tujuan memanaskan badan semasa bersukan.
4 Mei 2012 / Jumaat
Tingkatan : 4K8 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : GAYA HIDUP SIHAT-PEMAKANAN
Objektif: Pelajar dapat :
i. Psikomotor
-
ii. Kognitif
- menjelaskan akibat daripada pengambilan makanan yang berlebihan
- menyatakan jenis penyakit akibat daripada pemakanan
iii. Afektif
- menyayangi diri sendiri
ABM : Buku teks .
Refleksi : pelajar mengetahui kepentingan mengambil makanan seimbang untuk menjaga kesihatan .
Tingkatan : 5S2 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : SOFBOL – PITCHING
Objektif: Pelajar dapat :
i. Psikomotor
- melakukan aktiviti PITCHING mengikut fasa perlakuan yang betul
ii. Kognitif
- menentukan jenis lontaran / tangkapan akan digunakan dalam sesuatu pemain sofbol
iii. Afektif
- bangga dengan diri sendiri
ABM : Bola lisut, glove. skitel .
Refleksi : 1/2 pelajar dapat melakukan lontaran / tangkapan dengan semurna .
Subscribe to:
Posts (Atom)