Monday, January 9, 2012

Rancangan Tahunan PJK Tingkatan 4 2012

RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN TINGKATAN 4 2012

*MINGGU
*PELAJARAN *TUNJANG PEMBELAJARAN *UNIT PEMBELAJARAN
*SPESIFIKASI *OBJEKTIF ( A=Aras objektif)
*HASIL PEMBELAJARAN *KAEDAH/ AKTIVITI
*KBKK
*NILAI *RUJUKAN TEKS
Minggu 1& 2

Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan




Pengenalan

• Etika
• Peraturan

semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
Murid dapat:
1. Mematuhi etika dan peraturan semasa pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
2. Menunjukkan sikap yang baik dan bersesuaian dengan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mematuhi peraturan yang ditetapkan
Nilai:
1. Hormat menghormati
2. Berfikiran rasional
Minggu 3

P. Kesihatan TP1: Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf :
(a) Kesenggangan
(b) Rehat

(i) Konsep
(ii) Faedah
(iii) Merancang aktiviti Murid dapat:
A1 : Menyatakan konsep kesenggangan dan rehat
A2 : Menyenaraikan faedah kesenggangan dan rehat
A3 : Memilih dan merancang aktiviti kesenggangan dan rehat yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan

Minggu 4 Cuti Tahun Baru Cina

Minggu 5 & 6

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :
(1) Definisi Daya Tahan Kardiovaskular
(2) Aktiviti:
• Merentas Desa Murid dapat:
A1 : Menyenaraikan tiga langkah keselamatan semasa latihan litar atau merentas desa
A2(I) : Menulis dua kriteria pemilihan laluan merentas desa
A2(ii) : Merancang dan mengelola pertandingan merentas desa
A2(iii) Menerangkan dua daripada tugas dalam pengelolaan merentas desa
A3 : Membandingkan persamaan dan perbezaan antara merentas desa dan larian maraton. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Merentas desa
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 7 &8

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(2) Aktiviti:
• Senamrobik
ATAU
• Berjalan deras 2-3km

(3) Kepentingan daya tahan kardiovaskular dalam permainan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan dua kepentingan daya tahan kardiovaskular dalam permainan
A2 : Merancang dan mengendalikan aktiviti senamrobik atau berjalan deras 2-3 km
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Senamrobik ATAU Berjalan deras
2-3 km
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 9 & 10 & 11 Peperiksaan
Cuti pertengahan penggal 1
Minggu 12

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(c) Sistem pengaliran darah Murid dapat:
A1 : Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua organ yang terlibat dalam sistem pengaliran darah
A2(I) : Menyatakan bagaimana sistem pangaliran darah berfungsi
A2(ii) : Menyatakan 2 faedah aktiviti daya tahan kardiovaskular terhadap keefisyenan sistem pengaliran darah Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Yedari sistem penting dalam tubuh badan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 13

P. Jasmani
TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Spf :

(d) Pengenalan alat-alat kecergasan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan sekurang-kurangnya dua alatan kecergasan
A2 : Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua faedah alatan kecergasan kepada daya tahan kardiovaskular Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul dan menapal artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kecergasan dan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Sayang akan nyawa

Minggu 14

P. Kesihatan TP1: Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kesihatan Diri
Spf :
(c) Istirahat
(d) Tidur

(i) Konsep
(ii) Faedah
(iii) Merancang aktiviti Murid dapat:
A1 : Menyatakan konsep istirahat dan tidur
A2 : Menyenaraikan faedah istirahat dan tidur
A3 : Memilih dan merancang aktiviti istirahat dan tidur yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan


Minggu 15 & 16
P. Jasmani TP1 : Kecergasan
UP : Daya Tahan Otot Isometrik
Spf :
(a) Definisi Daya Tahan Otot Isometrik
(b) Aktiviti
(i) Tolak dinding
(ii) Bergayut siku bengkok
(iii) Cekak cangkuk
(iv) Lawan runtun cangkuk siku
© Kesan latihan
(d) Kaedah latihan
(e) Langkah-langkah keselamatan Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi daya tahan otot isometrik
A1(ii) : Melakukan satu aktiviti daya tahan otot isometrik
A2 : Mengelolakan penilaian berasaskan aktiviti daya tahan otot isometrik
A3(I) : Menerangkan tahap pencapaian berdasarkan pengumpulan data satu ujian daya tahan otot isometrik
A3(ii) : Menerangkan sekurang-kurangnya dua kesan latihan daya tahan otot isometrik
A3(iii) : Menyatakan dengan tepat kaedah salah satu aktiviti daya tahan otot isometik yang dilakukan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti daya tahan otot isometrik

Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Aktiviti daya tahan otot isometrik
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 17 & 18

P.Jasmani


TP1 : Kecergasan
UP : Kekuatan Otot
Spf :
(1) Definisi Kekuatan Otot
(2) Aktiviti:
(i) Memanjat tali
(ii) Half squat (bersama beban)
(iii) Tekan tubi sambil menepuk tangan
(iv) Baring, angkat kaki, lutut bengkok (atas bangku)
Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan definisi Kekuatan Otot
A1(ii) : Memanjat tali menggunakan anggota tangan dan kaki
A1(iii) : Melakukan sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dirancang dengan selamat dan betul
A2 : Menyatakan sekurang-kurangnya satu otot utama yang terlibat dalam sekurang-kurangnya dua aktiviti yang dilakukan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Aktiviti kekuatan otot
4. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kepentingan komponen kecergasan dan kesihatan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 19

P. Kesihatan TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Perasaan
Spf : (a) Emosi remaja
(i) Perubahan
(ii) Sebab-sebab Murid dapat:
A2 : Membincangkan sebab-sebab perubahan emosi remaja
A3 : Menghuraikan kesan perubahan emosi remaja dalam kehidupan seharian.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional sesuai dengan perubahan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama

Minggu 20

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Hoki
Spf :
(I) Memukul
(II) Menahan
(III) Menolak
(IV) Menggelecek Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan hoki dengan betul dan selamat
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan hoki
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan hoki
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan hoki
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan perm,ainan hoki
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 21,222&23 Peperiksaan pertengahan Tahun dan Cuti pertengahan Tahun
Minggu 24

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(a) Hoki
Spf :
(iii) Menggelecek
(iv) Menguis
(v) Mencedok
(vi) Menjaga gol
(vii) Peraturan dan undang-undang Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan hoki dengan betul dan selamat
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan hoki
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan hoki
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan hoki
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan perm,ainan hoki
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang dalam permainan hoki Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 25

P. Kesihatan TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga
UP : Kekeluargaan
Spf :
(a) Fungsi keluarga
(b) Aspek-aspek kehidupan berkeluarga
(c) Kebajikan anggota keluarga
(d) Institusi kekeluargaan Murid dapat:
A1 : Menyatakan fungsi dan aspek hidup berkeluarga
A2 : Menjelaskan pentingnya menjaga kebajikan anggota keluarga
A3 : Membincangkan peranan setiap ahli keluarga dalam memelihara kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berfikiran rasional dan menjalankan peranan yang baik sebagai ahli sebuah keluarga
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama

Minggu 26

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Tenis
(i) Grip
(ii) Pukulan
(iii) Voli
(iv) Servis

ATAU

(c) Sepak takraw
(i) Servis
(ii) Menyerkap/mengawal
(iii) Mengumpan
(iv) Menanduk Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis atau sepak takraw dengan betul dan selamat.
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan tenis atau sepak takraw
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan tenis atau sepak takraw
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan tenis atau sepak takraw
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan permainan tenis atau sepak takraw
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 27 Olahraga
Minggu 28

P. Jasmani
TP2 : Kemahiran
UP : Permainan
(b) Tenis
(v) Smesy
(vi) Lob
(vii) Peraturan dan undang-undang

ATAU

(c) Sepak takraw
(v) Merejam
(vi) Menghadang
(vii) Peraturan dan undang-undang Murid dapat:
A1(I) : Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis atau sepak takraw dengan betul dan selamat.
A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran yang terdapat dalam permainan tenis atau sepak takraw
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii) : Mengenal pasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii) : Mengenal pasti tahap ansur maju permainan tenis atau sepak takraw
A3(I) : Menggabungkan kemahiran-kemahiran dallam permainan tenis atau sepak takraw
A3(ii) : Merancang dan mengelolakan permainan tenis atau sepak takraw
A3(iii) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(iv) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang dalam permainan tenis atau sepak takraw Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 29

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(a) Penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan
(i) Diabetes
(ii) Darah Tinggi Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan kesan-kesan tabiat makan yang tidak sihat
A1(ii) : Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat makan.
A2(I) : Menjelaskan kesan bagi setiap penyakit
A3 : Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa

Minggu 30

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Olahraga
(a) Balapan
Spf :
(i) Lari berpagar
• Fasa berlepas
• Fasa lonjakan
• Fasa penerbangan
• Fasa mendarat
• Fasa penamat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lari berpagar
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat kijang
A3(I) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri sendiri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
A3(iii) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang lari berpagar
A3(iv): Menyatakan sekurang-kurangnya dua aspek keselamatan dalam lari berpagar Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 31

P.Jasmani


TP2: Kemahiran
UP : Olahraga (b)Padang
Spf : (I) Lompat kijang
• Fasa lari landas
• Fasa lonjakan
• Fasa melangkah
• Fasa lonjakan kaki bebas
• Fasa penerbangan
• Fasa mendarat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan
Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lompat kijang
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat kijang
A3(I) : Menilai kemahiran yang dilakukan oleh diri sendiri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
A3(iii) : Menyatakan sekurang-kurangnya dua peraturan dan undang-undang lompat kijang
A3(iv): Menyatakan sekurang-kurangnya dua aspek keselamatan dalam lompat kijang
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Latihan bertulis
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Bersyukur
2. Menghargai anugerah Tuhan
3. Bekerjasama








Minggu 32
P. Jasmani TP2: Kemahiran
UP : Olahraga (b) Padang
Spf : (ii) Lompat jauh
• Fasa lari landas
• Fasa lonjakan
• Fasa layangan
• Fasa mendarat
• Peraturan dan undang-undang
• Keselamatan Murid dapat:
A1 : Melakukan kemahiran lari landas, melompat dan mendarat dengan teknik yang betul dalam lompat jauh
A2(I) : Menyatakan fungsi bahagian badan yang diperlukan dalam perlakuan kemahiran
A2(ii): Mengenalpasti lakuan daya asas di kalangan rakan-rakan
A2(iii): Mengenalpasti tahap ansur maju lompat jauh
A3(I) : Menilai kemahiran yang dikaukan oleh diri dan rakan-rakan
A3(ii) : Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat

Kaedah/Aktiviti
1. Teori
2. Pembentangan kumpulan
3. Praktikal
4. Kuiz
KBKK:
Mengamalkan rekreasi secara positif
Nilai:
1. Menghargai anugerah Tuhan
2. Bekerjasama

Minggu 33

P. Kesihatan

TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(a) Penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan
(iii) Penyakit jantung
(iv) Kanser usus atau mulut Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan kesan-kesan tabiat makan yang tidak sihat
A1(ii) : Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan tabiat makan.
A2(I) : Menjelaskan kesan bagi setiap penyakit
A3 : Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa

Minggu 34 Cuti Hari Raya
Minggu 35

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
(a) Gimnastik artistik
(i) Hamburan
• Lejang kuda
• Hamburan Arab memerang hujung bangku
• Lombol sisi
• Lombol kangkang
• Lombol lunjur
• Hambur kepala
• Lombol bujur lalu
• Lombol bujur kangkang

(ii) Rangkaian
• Rangkaian dua kemahiran dari mana-mana pola pergerakan yang berlainan
• Rangkaian tiga kemahiran dari mana-mana pola pergerakan yang berlainan

ATAU

TP2 : Kemahiran
UP : 3. Gimnastik
Spf : (b) Gimnastik irama
(i) Melentik
• Berdiri di atas satu kaki dan melentik ke belakang
• Berdiri di atas satu kaki dan melentik ke sisi
• Kombinadi dua jenis lentikan badan (pilihan sendiri)
(i) Meringkuk dan melunjur
• Alunan badan dari posisi melutut
• Alunan badan dari posisi berdiri
• Kombinasi dua jenis meringkuk dan melunjur badan
(ii) Pusingan badan
• Dua pusingan berterusan di atas lantai
• Pusingan di atas lutut diikuti dengan pusingan di atas punggung
• Kombinasi dua jenis pusingan (pilihan sendiri)
(iii) Rangkaian
• Rangkaian dua jenis pergerakan dengan satu alatan
- Berseorangan
- Berpasukan


Murid dapat:
A1 : Melakukan tiga kemahiran asas dalam gimnastik artistik atau gimnastik irama dengan betul dan selamat
A2(I): Merangkai kemahiran dalam satu rangkaian perlakuan
A2(ii):Mengenal pasti tahap ansur maju sesuatu lakuan
A3(I) : Memilih dan melakukan rangkaian pergerakan dalam satu perlakuan aktiviti.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 36

P. Kesihatan

TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pemakanan
Spf :
(b) Kekurangan zat makanan mikro
(i) Kekurangan vitamin A
(ii) Kekurangan iodin
(iii) Kekurangan zat besi
(iv) Kekurangan kalsium Murid dapat:
A2 : Menerangkan kesan kekurangan zat makanan mikro
A3(I) : Membincangkan langkah bagaimana murid dapat membantu dalam pencegahan kekurangan zat makanan mikro
A3(ii): Menganalisis tanda dan simptom penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 37

P.Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Pendidikan Pergerakan
Spf : (a) Pergerakan kreatif
(i) Kesedaran kumpulan
• Memimpin dan menyesuaikan
• Meniru lakuan kumpulan
• Kesatuan kumpulan Murid dapat:
A1 : Melakukan tiga kemahiran asas dalam pendidikan pergerakan dengan betul dan selamat
A2(I): Merangkai kemahiran dalam satu rangkaian perlakuan
A2(ii):Mengenal pasti tahap ansur maju sesuatu lakuan
A3(I) : Memilih dan melakukan rangkaian pergerakan dalam satu perlakuan aktiviti.
A3(ii): Merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat.
Kaedah/Aktiviti:
1. Teori
2. Praktikal
3. Latihan bertulis
KBKK:
Melakukan kemahiran dengan betul dan selamat.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama
Minggu 38

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Pengurusan konflik dan stres
Spf : (b) Meningkatkan penghargaan kendiri
(i) Cara-cara mengatasi tekanan
Murid dapat:
A1 : Menyatakan cara mengatasi konflik dan tekanan
A2 : Meneroka lima kelemahan dan kekuatan diri remaja
A3: Membancangkan langkah bagaimana murid dapat mengawal dan mencegah konflik dan stres. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Berupaya mengurus konflik dan stres
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 39

P. Jasmani TP2 : Kemahiran
UP : Rekreasi
Spf : (a) Perkhemahan
(i) Pengurusan dan perancangan perkhemahan
(ii) Pembentukan Jawatankuasa
(iii) Kebenaran dan makluman kepada pihak tertentu
(iv) Anggaran perbelanjaan
(v) Peralatan Murid dapat:
A1 : Menyatakan prosedur dalam merancang aktiviti perkhemahan
A2 : Mengenal pasti fungsi dan tugas Jawatankuasa perkhemahan
A3 : Membuat perancangan perkhemahan Pendidikan Jasmani. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Praktikal
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah.
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu

P. Kesihatan TP2 : Gaya Hidup Sihat
UP : Penyalahgunaan bahan
Spf : (a) Pengambilan dadah
(i) Dasar Dadah Negara
(ii) Agensi pelaksana anti dadah
(iii) Langkah pengawalan dan pencegahan Murid dapat:
A1 : Menyatakan dasar Dadah Negara dan agensi-agensi yang terlibat dengannya
A3 : Membincangkan langkah bagaimana murid dapat membantu dalam pengawalan dan pencegahan. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Pengurusan
SPf : (a) Dasar Sukan Negara
(i) Sukan untuk semua
(ii) Sukan massa
(iii) Sukan untuk kecemerlangan Murid dapat:
A1 : Menjelaskan peranan Dasar Sukan Negara
A2 : Menerangkan konsep sukan untuk kecemerlangan
A3 : Menjelaskan sumbangan dasar sukan sekolah ke arah mencapai Dasar Sukan Negara.
Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari peranan Dasar Sukan Negara
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu

P. Kesihatan TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Keselamatan
Spf : (a) Akta dan Undang-undang
(i) Akta Wanita dan Gadis Murid dapat:
A1(I) : Menyatakan peruntukan-peruntukan bagi melindungi wanita dan gadis dalam akta ini.
A1(ii) : Menyatakan kesalahan dan hukuman yang boleh dikenakan di bawah Akta ini.
A2 : Menjelaskan fungsi dan peranan agensi-agensi terlibat dalam Akta Wanita dan Gadis.
A3 : Menganalisia peruntukan dan peraturan di bawah akta ini dan kesannya kepada wanita dan gadis. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul dan menampal bahan/artikel berkaitan
4. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesematan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan nyawa


Minggu 40

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Kerjaya
SPf : (a) Status
(i) Amatur
(ii) Semi profesional
(iii) Profesional Murid dapat:
A1 : Membincangkan perbezaan status dalam kerjaya sukan Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Menyedari kerjaya dalam bidang sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama


Minggu 41

P. Kesihatan TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
UP : Pertolongan Cemas
Spf : Kecederaan
Bantu Mula
(i) Prinsip dan prosedur E.C.C
(ii) Prinsip dan prosedur E.A.R Murid dapat:
A1 : Menyatakan prinsip prosedur E.C.C dan E.A.R dalam pertolongan cemas
A2 : Menerangkan prosedur E.C.C dan E.A.R
A3 : Menganalisis kecederaan yang memerlukan bantu mula E.C.C dan E.A.R Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengutamakan kesihatan dan keselamatan diri
Nilai:
1. Bersyukur
2. Rasional
3. Bekerjasama
4. Sayang akan
Nyawa


Minggu 42

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Isu-isu dalam sukan
SPf : (a) Politik dalam sukan
(i) Definisi
(ii) Peranan dan sumbangan
(iii) Pengaruh politik dalam sukan
(c) Teknologi maklumat dalam sukan
(i) Penggunaan multimedia Murid dapat:
A1 : Menerangkan penggunaan teknologi dalam sukan
A2 : Menyediakan carta penggunaan internet untuk mendapatkan maklumat Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mengetahui isu-isu dalam sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

Minggu 43

P. Jasmani TP3 : Kesukanan
UP : Etika
SPf : (a) Personaliti
(i) Disiplin diri
(ii) Disiplin dalam sukan Murid dapat:
A1 : Mencadangkan personaliti diri yang perlu ada dalam sukan
A2 : Membincangkan kepentingan disiplin diri untuk mencapai disiplin dalam pasukan.
A3 ; Menganalisis ganjaran dalam bidang sukan. Kaedah/Aktiviti:
1. Perbincangan
2. Sumbang saran
3. Mengumpul artikel berkaitan
3. Latihan bertulis
KBKK:
Mempraktikakan etika positif dalam sukan
Nilai:
1. Bersyukur
2. Bekerjasama

No comments:

Post a Comment