Friday, February 3, 2012

RPH MINGGU 1,2,3 dan 5 2012

Minggu ke 1



04 Januari 2012 / Rabu
Tingkatan : 5K6/ 5K7 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran: PJPK : 0815 – 0925 am
Tajuk : PJPK SECARA UMUM

i. Sesi suaikenal
ii. Penerangan tentang prosedur / proses pengajaran dan pembelajaran kelas PJPK Tingkatan Lima

Catatan : Pelajar faham akan kepentingan mata pelajaran PJPK

Tingkatan : 4K4 Masa : 1055 - 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Sains Sukan secara umum

i. Sesi suaikenal
ii. Penerangan tentang prosedur / proses pengajaran dan pembelajaran subjek Sains Sukan

Catatan : Pelajar tahu perbezaan antara subjek Sains Sukan dengan PJPK





05 Januari 2012 / Khamis
Tingkatan : 4K6 / 4MPV Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran: PJPK : 0815 – 0925 am
Tajuk : PJPK secara umum

i. Sesi suaikenal
ii. Penerangan tentang prosedur / proses pengajaran dan pembelajaran kelas PJPK Tingkatan Empat

Catatan : Pelajar faham akan kepentingan mata pelajaran PJPK







06 Januari 2012 / Jumaat
Tingkatan : 4K10 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran: PJPK
Tajuk : PJPK secara umum

i. Sesi suaikenal
ii. Penerangan tentang prosedur / proses pengajaran dan pembelajaran kelas PJPK Tingkatan Empat /Tingkatan Lima

Catatan : Pelajar faham akan kepentingan mata pelajaran PJPK






Tingkatan : 4K4 Masa : 0815 - 0925 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengenalan Sains Sukan
Objektif : Pelajar dapat;

i. faham sukatan pelajaran Sains Sukan secara umum
ii. Tahu cara menjawap soalan ujian kertas 1 dan kertas 2 Sains Sukan

ABM : Buku rujukan, soalan ujian Sains Sukan
Refleksi : Pelajar faham tujuan pembelajaran subjek Sains Sukan








Minggu ke 2

09 Januari 2012/ Isnin
Tingkatan : 4K2 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal
- Daya Tahan Kardiovaskular
Objektif : Pelajar dapat :
i. Kognitif
-Menjelaskan makna daya tahan kardiovaskular
iii. Afektif

-Memberi contoh-contoh aktiviti yang sesuai dilakukan untuk meningkatkan daya tahan kardiovaskular

ABM : Buku teks PJPK tingkatan empat.
Refleksi : Pelajar sedar pentingnya daya tahan kardiovaskular untuk prestasi yang
cemerlang dalam sukan

Tingkatan : 5S2 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kercergasan Fizikal
- Daya Tahan Kardiovaskular
Objektif : Pelajar dapat:
ii. Kognitif
-menjelaskan 5 fungsi jantung kepada sistem badan manusia
i. Afektif
-mengira KNR, KNL, KNM dan mencadangkan aktivti yang boleh dilakukan untuk meningkatkan stamina

ABM : Buku teks PJPK tingkatan lima.
Refleksi : Pelajar sedar pentingnya daya tahan kardiovaskular untuk kecemerlangan
prestasi dalam sukan

Tingkatan : 5S4 Masa : 10.55– 12.05 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengenalan Sanis Sukan
Objektif : Pelajar dapat
i. menjelaskan konsep dan definisi Sains Sukan
ii. Menerangkan lima kepentingan Sains Sukan
ABM : Buku teks .
Refleksi : Pelajar tahu perbezaan sains dengan sains sukan

10 Januari 2012/ Selasa

Tingkatan : 4S3/4K8 Masa : 0705 - 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 - 0925 am
Tajuk : Kecergasan Fizikal
- Daya Tahan Kardiovaskular
Objektif : Pelajar dapat :
iii. Kognitif
-Menjelaskan makna daya tahan kardiovaskular
Afektif
-Memberi contoh-contoh aktiviti yang sesuai dilakukan untuk meningkatkan daya tahan kardiovaskular

ABM : Buku teks PJPK tingkatan empat.
Refleksi : Pelajar sedar pentingnya daya tahan kardiovaskular untuk prestasi yang
cemerlang dalam sukan



11 Januari 2012 / Rabu
Tingkatan : 5K6/5K7 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 - 0925 am
Tajuk : Kecergasan Fizikal
- Daya Tahan Kardiovaskular
Objektif : Pelajar dapat:
iv. Kognitif
-menjelaskan 5 fungsi jantung kepada sistem badan manusia
i. Afektif
-mengira KNR, KNL, KNM dan mencadangkan aktivti yang boleh dilakukan untuk meningkatkan stamina

ABM : Buku teks PJPK tingkatan lima.
Refleksi : Pelajar sedar pentingnya daya tahan kardiovaskular untuk kecemerlangan
prestasi dalam sukan




12 Januari 2012 / Khamis
Tingkatan : 4MPV Masa : 0705 - 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal
- Daya Tahan Kardiovaskular
Objektif : Pelajar dapat :
v. Kognitif
-Menjelaskan makna daya tahan kardiovaskular
i. Afektif
-Memberi contoh-contoh aktiviti yang sesuai dilakukan untuk meningkatkan daya tahan kardiovaskular

ABM : Buku teks PJPK tingkatan empat.
Refleksi : Pelajar sedar pentingnya daya tahan kardiovaskular untuk prestasi yang
cemerlang dalam sukan




Tingkatan : 4K4 Masa : 0945 - 1055 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengenalan Sains Sukan
Objektif : Pelajar dapat;

i. faham sukatan pelajaran Sains Sukan secara umum
ii. Tahu cara menjawap soalan ujian kertas 1 dan kertas 2 Sains Sukan

ABM : Buku rujukan, soalan ujian Sains Sukan
Refleksi : Pelajar faham tujuan pembelajaran subjek Sains Sukan


15 Januari 2010 / Jumaat
Tingkatan : 4K10 Masa : 0705 - 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal
Objektif : Pelajar dapat :

vi. Kognitif
-Menjelaskan makna daya tahan kardiovaskular
i. Afektif
-Memberi contoh-contoh aktiviti yang sesuai dilakukan untuk meningkatkan daya tahan kardiovaskular

ABM : Buku teks PJPK tingkatan empat.
Refleksi : Pelajar sedar pentingnya daya tahan kardiovaskular untuk prestasi yang
cemerlang dalam sukan




Tingkatan : 4K4 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Dasar Sukan Negara
Objektif : Pelajar dapat;
-menjelaskan maksud sukan massa dan sukan prestasi tinggi
-Menerangkan 5 objektif dan strategi pelaksanaan dasar sukan negara

ABM : Buku teks
Refleksi : Pelajar dapat memberi contoh-contoh sukan massa dan sukan prestasi tinggi








Minggu ke 3
16 Januari 2012 / Isnin

Tingkatan : 4K2 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal – LATIHAN KARDIOVASKULAR
Objektif : Pelajar dapat :

iv. Psikomotor
- melakukan aktiviti tekan tubi, lompat bintang, burpee dan lari ulang-alik
5 m dengan intensiti rendah
v. Kognitif
- menilai kemampuan daya tahan kardiovaskular/ otot, kelenturan dan ketangkasan sendiri
vi. Afektif
- berkerjasama untuk menjayakan latihan kardiovaskular dengan baik

ABM : Jam randik, wisel, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti di setiap stesen


Tingkatan : 5S2 Masa : 0815 - 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal – LATIHAN KARDIOVASKULAR
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan aktiviti tekan tubi, lompat bintang, burpee dan lari ulang-alik
10 m dengan intensiti rendah
ii. Kognitif
- menilai kemampuan daya tahan kardiovaskular/ otot, kelenturan dan ketangkasan sendiri
iii. Afektif
- berkerjasama untuk menjayakan latihan kardiovaskular dengan baik

ABM : Jam randik, wisel, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti di setiap stesen


Tingkatan : 5S4 Masa : 1055 – 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengenalan Sains Sukan
- Dasar Sukan Negara
- Etika dalam sukan
Objektif : Pelajar dapat;

i. menjelaskan dasar sukan negara
ii. Menyatakan kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang dalam sukan

ABM : Buku rujukan,
Refleksi : Pelajar aktif bertanyakan soalan tentang perkembangan sukan negara

17 Januari 2012 / Selasa

Tingkatan : 4S3/4K8 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 – 0925 am
Tajuk : Kecergasan Fizikal – LATIHAN KARDIOVASKULAR
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan aktiviti tekan tubi, lompat bintang, burpee dan lari ulang-alik
5 m dengan intensiti rendah
ii. Kognitif
- menilai kemampuan daya tahan kardiovaskular/ otot, kelenturan dan ketangkasan sendiri
iii. Afektif
- berkerjasama untuk menjayakan latihan kardiovaskular dengan baik

ABM : Jam randik, wisel, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti di setiap stesen





18 Januari 2012 / Rabu
Tingkatan : 5K6/5K7 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 - 0925 am
Tajuk : Kecergasan Fizikal – LATIHAN KARDIOVASKULAR
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan aktiviti tekan tubi, lompat bintang, burpee dan lari ulang-alik
10 m dengan intensiti rendah
ii. Kognitif
- menilai kemampuan daya tahan kardiovaskular/ otot, kelenturan dan ketangkasan sendiri
iii. Afektif
- berkerjasama untuk menjayakan latihan kardiovaskular dengan baik

ABM : Jam randik, wisel, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti di setiap stesen



19 Januari 2012 / Khamis

Tingkatan : 4MPV Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal – LATIHAN KARDIOVASKULAR
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan aktiviti tekan tubi, lompat bintang, burpee dan lari ulang-alik
5 m dengan intensiti rendah
ii. Kognitif
- menilai kemampuan daya tahan kardiovaskular/ otot, kelenturan dan ketangkasan sendiri
iii. Afektif
- berkerjasama untuk menjayakan latihan kardiovaskular dengan baik

ABM : Jam randik, wisel, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti di setiap stesen

Tingkatan : 5S4 Masa : 0945 – 1055 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengelolaan pertandingan
Objektif : Pelajar dapat;

i. Mengetahui cara pengelolaan pertandingan sukan
ii. Menyenaraikan tugas jawatankuasa pengelola

ABM : Buku teks,
Refleksi : Pelajar dapat Menyediakan jawatankuasa pengelolaan sukan peringkat sekolah.



Tingkatan : 4k4 Masa : 1130 – 1240 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Etika dan patriotisme melalui sukan
Objektif : Pelajar dapat;
i. Menerangkan etika dalam sukan
ii. Memberikan contoh aktiviti yang dapat meningkatkan patriotisme dalam sukan

ABM : Buku teks,
Refleksi : mengetahui perbezaan undang2 dengan peraturaan.


20 Januari 2012 / Jumaat
Tingkatan : 4K10 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Kecergasan Fizikal – LATIHAN KARDIOVASKULAR
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan aktiviti tekan tubi, lompat bintang, burpee dan lari ulang-alik
5 m dengan intensiti rendah
ii. Kognitif
- menilai kemampuan daya tahan kardiovaskular/ otot, kelenturan dan ketangkasan sendiri
iii. Afektif
- berkerjasama untuk menjayakan latihan kardiovaskular dengan baik

ABM : Jam randik, wisel, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti di setiap stesen

Tingkatan : 4k4 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Sejarah perkembangan sains sukan
Objektif : Pelajar dapat;
i. Menyatakan sejarah perkembangan sains sukan
ii. Menjelaskan objektif skim pensijilan kejurulatihan sukan kebangsaan
ABM : Buku teks,
Refleksi : Hampir semua pelajar tidak mengetahui sejarah perkembangan sains sukan di Malaysia.



Minggu ke 5
30 Januari 2012 / Isnin

Tingkatan : 4K2 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Hoki – Kelecek ( rapat / longgar / India )
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan kelecek rapat/longgar/India mengikut fasa perlakuan yang betul
ii. Kognitif
- membezakan kelecek longgar/ rapat / India
iii. Afektif
- berkerjasama dengan pasangan masing-masing untuk melakukan aktiviti kelecek


ABM : kayu hoki, bola hoki, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti kelecek


Tingkatan : 5S2 Masa : 0815 - 0925 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Bola keranjang-menjaringkan gol
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan aktiviti menjaring stastik dan dinamik dengan baik
ii. Kognitif
- konsentrasi penting apabila melakukan jaringan
iii. Afektif
- yakin pada diri sendiri

ABM : bola keranjang,, skitel
Refleksi : Pelajar seronok bermain bola keranjang


Tingkatan : 5S4 Masa : 1055 – 1205 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengurusan sukan – Pelan tindakan, senarai semak, pelaksanaan
pertandingan
Objektif : Pelajar dapat;
i. Menyenaraikan pelan tindakan pengelolaan pertandingan
ii. Merangka laporan post-mortem

ABM : Buku rujukan,
Refleksi : baik

31 Januari 2012 / Selasa

Tingkatan : 4S3/4K8 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 – 0925 am
CATATAN : TERLIBAT DENGAN PENGANJURAN PING PONG PERINGKAT SEKOLAH2 BAHAGIAN SAMARAHAN DI DEWAN SRI SADONG SMK SERIAN.


01 Februari 2012 / Rabu
Tingkatan : 5K6/5K7 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK : 0815 - 0925 am
CATATAN : TERLIBAT DENGAN PENGANJURAN PING PONG PERINGKAT SEKOLAH2 BAHAGIAN SAMARAHAN DI DEWAN SRI SADONG SMK SERIAN.



02 Februari 2012 / Khamis

Tingkatan : 4MPV Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Hoki – Kelecek ( rapat / longgar / India )
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan kelecek rapat/longgar/India mengikut fasa perlakuan yang betul
ii. Kognitif
- membezakan kelecek longgar/ rapat / India
iii. Afektif
- berkerjasama dengan pasangan masing-masing untuk melakukan aktiviti kelecek


ABM : kayu hoki, bola hoki, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti kelecek


Tingkatan : 5S4 Masa : 0945 – 1055 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Sosiologi Sukan
– Proses sosiologi sukan
-Kesan penglibatan dalam sukan
Objektif : Pelajar dapat;
i. Membanding dan membezakan sosiologi ke dalam sukan dan menerusi sukan
ii. Menyatakan kesan penglibatan individu dan negara dalam sukan

ABM : Buku teks,
Refleksi : Pelajar dapat membezakan kesan positif/ negatif melalui sukan .



Tingkatan : 4k4 Masa : 1130 – 1240 pm
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengurusan sains sukan
-mengurus dan mentadbir
Objektif : Pelajar dapat;
i. Mengenalpasti cara mengurus satu pasukan dan mentadbir satu pertandingan.
ii. Membanding dan membezakan pengurusan dengan pentadbiran dalam organisasi sukan.

ABM : Buku teks,
Refleksi : mengetahui perbezaan mengurus dan mentadbir.


03 Februari 2012 / Jumaat
Tingkatan : 4K10 Masa : 0705 – 0815 am
Mata Pelajaran : PJPK
Tajuk : Hoki – Kelecek ( rapat / longgar / India )
Objektif : Pelajar dapat :

i. Psikomotor
- melakukan kelecek rapat/longgar/India mengikut fasa perlakuan yang betul
ii. Kognitif
- membezakan kelecek longgar/ rapat / India
iii. Afektif
- berkerjasama dengan pasangan masing-masing untuk melakukan aktiviti kelecek


ABM : kayu hoki, bola hoki, skitel
Refleksi : Pelajar seronok melakukan aktiviti kelecek

Tingkatan : 4k4 Masa : 0815 – 0925 am
Mata Pelajaran : SAINS SUKAN
Tajuk : Pengurusan sukan
- Sistem Pertandingan ( kejohanan / sistem liga )
Objektif : Pelajar dapat;
i. Mengenalpasti sistem pertandingan dan memberi contoh jadual pertandingan bagi permainan terpilih
ii. Membanding dan membezakan kelebihan dan kelemahan setiap sistem pertandingan

ABM : Buku teks,
Refleksi : Baik.

1 comment:

  1. Cikgu Mohd Faizal,

    terima kasih pembuka bicara
    RPH lengkap dari minggu pertama
    sayangnya minggu 8 tiada
    disemak saya itu hadnya
    harap dapat di"post"segera
    hanya hendak tambah kata
    bahagian refleksi perlu penyata
    % pencapaian objektis dicapai dengan jayanya
    harap dapat diatur semula
    di lain lembaran kita berjumpa

    ReplyDelete